I den følgende databeskyttelsesmeddelelse vil vi informere dig om Lindes (Linde (tidligere AGA)'s), (i det følgende Linde) behandling af dine persondata.
Undertiden er det nødvendigt at tilpasse dette dokument, eller visse dele af det, for at leve op til nye lovkrav eller ved lancering af nye services. Du kan finde den nyeste version af vores databeskyttelsesmeddelelse på https://www.linde-gas.dk/da/footer_ren/data_protection.html.
I. Generel information om Linde databeskyttelsespolitik
1. Dataansvarlig og databeskyttelsesansvarlig
Linde er den ansvarlige for behandlingen af dine personlige data i henhold til databeskyttelsesloven. Linde er en virksomhed i Linde. Linde er en af verdens førende gas- og ingeniørvirksomheder med omkring 58.000 medarbejdere og med aktiviteter i flere end 100 lande verden over.
Lindes EU Group- databeskyttelsesansvarlige (“EU GDPO”) og Linde er parat til at besvare alle dine spørgsmål vedrørende Lindes databeskyttelsespolitik pr. e-mail. Du kan kontakte EU GDPO'en på følgende adresse:
Linde plc
EU Group Data Protection Officer
The Priestley Centre
10 Priestley Rd.
Surrey Research Park
Guildford GU2 7XY
United Kingdom
E-mail : dataprotection@linde.com
2. Dine rettigheder ifølge databeskyttelseslovgivningen
I forbindelse med enhver behandling af personoplysninger, Linde foretager, har alle registrerede følgende rettigheder i henhold til artikel 15-21 i GDPR - inden for medlemslandets lovmæssige grænser:
§ Ret til information,
§ Ret til korrektion.
§ Ret til sletning,
§ Ret til at begrænse brugen,
§ Ret til dataportabilitet,
§ Ret til indsigelse.
Du har desuden når som helst ret til at tilbagekalde dit samtykke til behandling af dine persondata med virkning fremover. En sådan tilbagekaldelse har ingen tilbagevirkende kraft, dvs. den vil ikke påvirke den databehandling, der blev foretaget inden tilbagekaldelsen.
Hvis du er af den opfattelse, at Lindes behandling af persondata ikke er i overensstemmelse med databeskyttelsesbestemmelserne, eller hvis du ikke er tilfreds med de oplysninger, som vi har fremsendt, har du ret til at indgive en klage til den ansvarlige tilsynsmyndighed (se artikel 77 i GDPR).
3. Overførsel af data til tredjelande eller internationale organisationer
Vi sørger for ikke at overføre dine data til modtagere i lande uden tilstrækkelig databeskyttelsesstandard (tredjepartslande). Men i nogle tilfælde kan det ikke helt undgås. Hvor dette er tilfældet, har Linde truffet og vil træffe passende forholdsregler for at sikre et tilstrækkeligt databeskyttelsesniveau hos modtageren.
4. Opbevaringsperioder
Vi behandler kun persondata, så længe det er nødvendigt for opfyldelse af kontraktlige forpligtelser. Så snart de omtalte data ikke længere er nødvendige til det formål, bliver de generelt slettet.
Imidlertid må vi af hensyn til visse lovmæssige krav opbevare visse data ud over afslutningen af et kontraktforhold. Det omfatter forretnings- og skattedokumentation, bevis- og opbevaringsforpligtelser. På de områder er vi generelt forpligtet til at beskytte eller gemme data i tre til ti år eller, i sjældne tilfælde, f.eks. i forbindelse med retssager, i op til 30 år.
II. Lindes behandling af persondata i forbindelse med virksomhedens kerneforretning
Linde tilbyder kunder inden for industriel detailhandel, handel, videnskab, forskning og den offentlige sektor en omfattende produkt- og serviceportefølje. Vores kunder, leverandører og partnere er lige så mangesidige som vi er. For at kunne administrere vores komplekse internationale forretning er det nødvendigt at behandle personoplysninger.
1. Type og oprindelse for de persondata, Linde behandler
Vi behandler kun persondata i det omfang, det er nødvendigt for at opfylde de kontraktlige og juridiske forpligtelser, vi har i kraft af vores forretningsforbindelser med kunder, leverandører og partnere. For at give nogle eksempler, indebærer "behandler", at vi indsamler, gemmer, sletter eller overfører personlige data.
De persondata, vi behandler, omfatter:
§ Stam- og kontaktdata til kunder og leverandører, dvs. vores kontaktpersoners navn, adresse, telefonnummer, e-mail adresse, funktion, afdeling mv.
§Data vi har brug for til fakturering og betaling såsom bankoplysninger, cvr.-nummer, kreditstyringsoplysninger mv., for så vidt det angår oplysninger om en fysisk person.
§ Leverandør- og kundeoplysninger såsom ordrehistorik mv., for så vidt det angår oplysninger om en fysisk person.
§ Særlige kategorier af persondata vedrørende kunder i vores healthcaredivision, såsom diagnose- og terapirelateret information, der er nødvendig for behandlingen.
De persondata, vi behandler, modtager vi ofte gennem de forretningsforbindelser vi har med vores kunder. I nogle tilfælde modtager vi også persondata fra virksomheder, der har forbindelse til Linde, f.eks. kontaktoplysninger fra leverandører, der er registreret i Linde leverandørstyringssystem.
I visse tilfælde behandler vi også persondata, som vi modtager på anden vis men i overensstemmelse med de relevante databeskyttelseslove. Det er ofte tilfældet for:
§ Offentlige tilgængelige kilder, f.eks. handels- og virksomhedsregistre, messer, udstillinger, internetkilder, aviser, handelsmapper mv.
§ Tredjeparter, der ikke er tilknyttet Linde, f.eks. handels-/erhvervsorganisationer, kreditagenturer, forsikringsselskaber mv.
2. Formålet og lovgrundlaget for Lindes databehandling
Vi behandler kun dine persondata til lovlige formål og i overensstemmelse med gældende bestemmelser i GDPR samt relevante, nationale databeskyttelseslove.
2.1 Vi behandler data for at leve op til vores kontraktlige forpligtelser
Vi behandler persondata for at opfylde vores kontraktlige forpligtelser over for vores kunder og leverandører eller for at gennemføre såkaldte prækontraktuelle foranstaltninger, der finder sted efter en bestemt anmodning.
I de tilfælde er formålet med databehandlingen fastlagt i den kontrakt, vi har indgået med vores kunder eller leverandører og de ydelser, der leveres i henhold til denne kontrakt. Det omfatter også for eksempel behandling af persondata i forbindelse med udsendelse af kataloger, information om vores tjenester eller udarbejdelse af specifikke tilbud.
2.2 Vi behandler data for at beskytte vores legitime interesser
Vi behandler også personoplysninger, hvis det er nødvendigt for at beskytte Lindes eller Linde-koncernens og vores kunders legitime interesser (og eventuelle øvrige tredjeparter). Hvis det er tilfældet, behandler vi kun persondata med passende hensyntagen til dine relevante interesser.
Mere detaljeret drejer det sig om f.eks.:
§ Lindes salg af produkter og tjenester.
§ Kundeservice og behandling af klager.
§ Direct mail, hvis du ikke har frabedt dig behandling af dine persondata til det formål.
§ Overvågning af de lokaler i vores filialer, hvor der er adgang for offentligheden, med optisk-elektronisk udstyr (videoovervågning).
§ Overførsel af data inden for Linde med henblik på administrative formål.
2.3 Vi behandler data med dit samtykke
Vi behandler også dine persondata, hvis du har givet dit samtykke til det. Du kan tilbagekalde dit samtykke når som helst. Men bemærk, at den databehandling, der fandt sted frem til datoen for tilbagekaldelsen, forbliver tilladt.
2.4 Vi behandler data for at leve op til lovmæssige forpligtelser
Vi skal behandle visse data for at leve op til lovmæssige forpligtelser. Der kan være tale om forpligtelser, der har baggrund i nationale virksomheds-, handels-, skatte- og sociallovgivninger samt europæisk lovgivning, f.eks. lovregler der skal forhindre finansiering af terrorisme. Det kan også medføre, at Linde får pligt til at sikre, opbevare, rapportere og indsamle data, som generelt skal hjælpe de respektive myndigheder med kontrol.
2.5 Information om ændringer af formålet
Hvis vi behandler dine persondata til andre formål, end dem vi indsamlede dem til oprindeligt, vil vi informere dig om det nye formål i den udstrækning, lovgivningen tillader det.
3. Modtagere af dine persondata
Persondata vil kun blive stillet til rådighed for andre virksomheder i Linde, hvis og i det omfang det er nødvendigt for at beskytte vores juridiske og kontraktmæssige rettigheder og forpligtelser. Det kan f.eks. være tilfældet i forbindelse med koordination af vores kontraktmæssige tjenester. Typiske eksempler er centraliserede leverandør- og kundestyringstjenester, centraliserede it-tjenester og interne fælles servicecentre for økonomi og regnskab.
Vi samarbejder med eksterne serviceudbydere for at opfylde visse kontraktmæssige forpligtelser. Det er f.eks. tilfældet i forbindelse med specifikke leverandør- og kundestyringstjenester, hosting af it-infrastruktur og eksterne fælles servicecentre for økonomi og regnskab, betalingsbehandling (kreditkort, direkte debitering, køb på konto), logistik og levering, salgsfremmende aktiviteter eller behandling af online-bestillinger. Hvis vi involverer eksterne udbydere, sker det altid inden for de juridiske begrænsninger og i overensstemmelse med gældende databeskyttelsesbestemmelser.
Vi overfører kun persondata til andre parter uden for Linde, hvis vi er juridisk forpligtet til det. I alle andre tilfælde vil vi kun overføre dine persondata til andre tredjeparter, hvis du har givet dit samtykke til det.
I forbindelse med den stadige udvikling af vores virksomhed kan vi afhænde datterselskaber og forretningsaktiviteter, eller vi kan fusionere vores virksomhed eller dele af den med en anden virksomhed. Den type transaktioner indebærer typisk overførsel af kundedata fra det solgte datterselskab eller afhændede forretningsområde til køberen eller til det selskab, der bliver oprettet ved fusionen. I de tilfælde vil dine persondata stadigt blive behandlet i overensstemmelse med bestemmelserne i denne privatlivspolitik. Hvis det usandsynlige skulle ske, at hele Linde eller væsentlige dele af koncernen bliver solgt, vil dine persondata også bliver overført til køberen.4. Data der skal indsamles
Vi er nødt til at indsamle persondata for at yde service til vores kunder, og vi er lovmæssigt forpligtet til at behandle visse persondata. Vi indsamler de persondata, der er nødvendige af hensyn til en kontrakt (f.eks. adresse samt kontaktoplysninger for virksomhedskontakten og oplysninger om dennes funktion).
Vi kan ikke afslutte en kontrakt med vores kunder uden disse oplysninger.
5. Automatiseret beslutningstagning og profilering
Vi anvender ikke automatiseret beslutningstagning i forbindelse med procedurer, der har juridisk eller tilsvarende betydning for dig. Der bliver ikke truffet beslutninger uden et ekstra menneskeligt tilsyn.
Linde anvender ikke profilering sådan som profilering er defineret i GDPR's artikel 4 (4) med undtagelse af specifikke anvendelser i hjemmeplejeforretningen, hvor den bruges til at identificere patienter med høj risiko for yderligere forringelse af deres sundhedstilstand, og hvor intervention eller genindlæggelse kan blive nødvendig.
III. Vores brug af persondata til Lindes hjemmesider
Virksomhederne i Linde har hjemmesider, som skal informere dig om koncernens virksomheder, deres produkter og tjenester.
1. Type og oprindelse for de persondata, Linde behandler
Vi indsamler visse persondata, når du besøger en af Linde hjemmesider. De persondata, der er tale om, omfatter dit navn, adresse, telefonnummer og e-mail adresse.
De persondata, vi behandler i forbindelse med brugen af vores hjemmeside, oplyses typisk af dig selv, mens du bruger hjemmesiden.
I nogle tilfælde kan de personoplysninger, der behandles, også være indsamlet af tredjeparter, der ikke er tilknyttet Linde. Det kan være internetudbydere, marketingsvirksomheder eller software plug-ins. De følgende data (herunder især login-oplysninger og enhedsoplysninger) behandler Linde automatiseret:
§ Navnet på din internetudbyder (ISP)
§ Din IP-adresse
§ Din browsertype og dit operativsystem (OS)
§ Dato, varighed og tidspunktet for dit besøg
§ Besøgte hjemmesider
§ Hentede data & downloadede filer
§ Dit hjemland
§ Din henvisnings-URL
§ Dine søgeord, hvis du blev henvist til vores hjemmeside fra en søgemaskine
2. Formålet og lovgrundlaget for Lindes databehandling
Vi behandler kun persondata i den udstrækning, det er nødvendigt i hvert enkelt tilfælde.
2.1 Vi behandler data for at leve op til vores kontraktlige forpligtelser
Vi behandler persondata for at opfylde vores kontraktlige forpligtelser over for vores kunder og eller for at gennemføre såkaldte prækontraktuelle foranstaltninger, der finder sted efter en bestemt anmodning. Det kan være tilfældet, når du registrerer dig for visse ydelser, til online bestillinger eller på vores leverandørportal.
2.2 Vi behandler data for at beskytte vores legitime interesser
Vi behandler også personoplysninger, hvis det er nødvendigt for at beskytte Lindes eller Linde-koncernens og vores kunders legitime interesser (og eventuelle øvrige tredjeparter). Hvis det er tilfældet, behandler vi kun persondata med passende hensyntagen til dine relevante interesser.
Mere detaljeret drejer det sig om f.eks.:
§ Foranstaltninger til analyse af anonymiseret brugeradfærd med henblik på at forbedre vores hjemmesider.
§ Foranstaltninger for hjemmesidefunktioner som brugerkontohåndtering, indkøbsvogne
2.3 Vi behandler data med dit samtykke
Vi behandler også dine persondata, hvis du har givet dit samtykke til det. Du kan tilbagekalde dit samtykke når som helst. Men bemærk, at den databehandling, der fandt sted frem til datoen for tilbagekaldelsen, forbliver tilladt. Mere detaljeret drejer det sig om f.eks.:
§ Ved registrering for modtagelse af nyhedsbreve
§ Salgskampagner
§ Kontaktanmodninger
3. Modtagere af dine persondata
3.1 Linde Group-virksomheder og tjenesteudbydere
Linde deler persondata som beskrevet ovenfor (se afsnit II. 3).
3.2 Udbydere af sociale medier
Linde integrerer desuden indhold og publikationer på andre hjemmesider. Det kan dreje sig om blogs, posts, nyheder, videoer, interviews osv., som allerede er publiceret på andre sociale medier/sociale netværk (f.eks. Facebook, LinkedIn, Twitter). Der videregives ikke nogle persondata til udbyderne af de forskellige sociale medier, så længe du ikke klikker på den type indhold.
Hvis du klikker på Social Media Wall-indhold, overføres din IP-adresse til den pågældende udbyder af det sociale medie. Her opbevares, behandles og bruges denne oplysning i overensstemmelse med udbyderens privatlivspolitik. Et informationsbanner på Social Media Wall'en informerer dig om, at du ved at klikke på et bestemt indhold accepterer, at dine persondata bliver overført.
Du kan finde flere oplysninger om, hvordan udbydere af sociale medier behandler dine persondata her:
3.3 Eloqua
Vi anvender Eloqua-funktionaliteten for optimal kommunikation med vores kunder. Eloqua-serverne fra vores tjenesteudbyder ORACLE Deutschland BV & Co. KG, Riesstrasse 25, 80992 München, Tyskland. I forbindelse med support og administration kan vi ikke udelukke muligheden for, at individuelle ansatte i Oracle Corporation uden for EU i individuelle tilfælde kan have adgang til brugerdata under levering af kontraktligt forpligtede tjenesteydelser. Som en sikkerhedsforanstaltning har vi sikret et passende niveau af databeskyttelse fra Oracle Corporation gennem tilstrækkelige garantier efter behov. Eloqua placerer en fast cookie på hver login-side, hvis der ikke allerede er en Eloqua-cookie på din enhed. Hvis du allerede har besøgt et websted, der bruger Eloqua, har du muligvis allerede en Eloqua-cookie.
Eloqua-cookies kan bruges til at analysere, hvordan vores websteder anvendes, så vi kan fortsætte med at forbedre dem. E-mails, der sendes via Eloqua, bruger sporingsteknologier. Vi anvender primært disse data til at finde ud af, hvilke emner, der er interessante for brugerne, ved at bestemme, om vores e-mails bliver åbnet, og hvilke links brugerne klikker på. Vi bruger derefter disse oplysninger til at forbedre både e-mails, som vi sender, og de ydelser, vi leverer, og til at forbinde dem med eksisterende sporings- eller profiloplysninger. For at undgå brug af Eloqua-cookies på din enhed i fremtiden, kan du besøge følgende link: https://www.oracle.com/legal/privacy/privacy-policy.html
Hvis du ikke ønsker, at vi genkender din computer ved senere besøg (med cookies gemt på harddisken), kan du også konfigurere din browser til at slette cookies, blokere alle cookies eller advare dig, før en cookie bliver gemt. Hvis du ikke accepterer cookies, er der nogle af vores tjenester, du ikke kan bruge. Generelt hjælper cookies os med at bestemme, hvem du er, så vi dermed kan tilbyde dig bedre og mere relevante ydelser.
4. Cookies
Vi bruger cookies. Der er flere oplysninger om, til hvilke formål vi anvender cookies, og hvad cookies er, under vores cookie-politik, som er tilgængelig på: https://www.the-linde-group.com/en/footer/cookie_policy.html.
Tredjeparts-markedsføringspartnere
Vi bruger tredjeparts-markedsføringspartnere til et bredt udvalg af markedsføringsydelser, og disse kan omfatte, men ikke er begrænset til:
LinkedIns Matched Audience integreret i den e-mailadresse, du har oplyst til os, med informationer fra din LinkedIn-konto (hvis du har en) med henblik på at gøre det muligt for LinkedIn at vise dig reklamer for vores serviceydelser, når du bevæger dig rundt på LinkedIn. Her kan du finde flere oplysninger om, hvordan dine personoplysninger bruges i forbindelse med reklamer på LinkedIn og dine muligheder for at fravælge dette: www.linkedin.com/legal/privacy-policy
Facebooks Custom Audience-tjeneste, som matcher den e-mailadresse, du har oplyst til os, med informationer fra din Facebook-konto (hvis du har en) med henblik på at gøre det muligt for Facebook at vise dig reklamer for vores produkter og serviceydelser, når du bevæger dig rundt på Facebook. Her kan du finde flere oplysninger om, hvordan dine persondata bruges i forbindelse med reklamer på Facebook og dine muligheder for at fravælge dette: www.facebook.com/privacy/explanation
Google‘s Customer Match-tjeneste, som matcher din e-mailadresse oplyst til os, med informationer fra din Google-konto (hvis du har en) med henblik på at gøre det muligt for Google at vise dig reklamer for vores produkter og serviceydelser når du søger på Google, bruger Googles søgenetværk, indkøbsfunktion, YouTube eller Gmail
Andre online marketingtjenester fra Google, Google Search som viser vores reklamer sammen med søgeresultaterne, Google Display Network som stiller reklameplads til rådighed for os på tredjepartwebsites; og Google Remarketing, som placerer Linde (tidligere AGA)-reklamer på tredjepartswebsites efter at en bruger har besøgt et Linde (tidligere AGA)-website. Disse tjenester bruger cookies (og i visse tilfælde informationer opbevaret om dig i din Google-konto, hvis du har en) med henblik på at oprette profiler ud fra dine oplysninger. Disse skal bruges til at vise dig personligt relevante reklamer. Se afsnit 7 for yderligere oplysninger om cookies. Her kan du finde flere oplysninger om, hvordan dine personoplysninger bruges i forbindelse med Googles markedsføringsfunktioner og dine muligheder for at fravælge dette: https://policies.google.com/technologies/ads
Hvis du modsætter dig føromtalte profilering, eller gerne vil have flere oplysninger om personoplysningerne brugt til at skabe en sådan profil, kan du kontakte os på: kundservice@dk.aga.com; eller ved at ringe på et af telefonnumrene angivet her: https://www.aga.dk/da/customer_service_ren/
5. Links
Vores hjemmeside indeholder links til andre hjemmesider, hvor der gælder de særlige databeskyttelsesmeddelelser, som udbyderen af disse hjemmesider har udstedt.
VIGTIGT:
Information om din indsigelsesret
1. Indsigelser under særlige, individuelle betingelser
Du kan til enhver tid gøre indvendinger mod visse behandlinger af dine persondata, hvis indvendingerne har baggrund i din særlige situation. Denne ret angår databehandling i offentlighedens interesse og databehandling for beskyttelse af særlige, legitime interesser. Rettigheden gælder også profilering, for så vidt der gøres indsigelse på disse to betingelser.
Vi stopper behandlingen af dine persondata, hvis der opstår uoverensstemmelser. Dette gælder imidlertid ikke, hvis vi kan påvise, at der er så væsentlige grunde til at beholde dataene for behandling, at det vejer tungere end dine interesser, rettigheder og friheder, eller hvis behandlingen tjener til at hævde, udøve eller forsvare juridiske krav.
2. Indsigelser mod databehandling til direct mail-formål
Vi bruger dine persondata til direkte markedsføring på individuel basis. Der kan være tale om f.eks. at sende dig oplysninger om særlige tilbud eller tilbudsrabatter.
Du har ret til at gøre indsigelse mod behandling af dine persondata til det formål. Denne ret gælder også profilering, hvis den har forbindelse med direct marketing.
Hvis du gør indsigelse, vil vi ikke længere behandle dine persondata til de formål.
Du behøver ikke at udfylde nogen særlig formular for at gøre indsigelse, det er nok at maile til os på: healthcare.dk@linde.com.
Registering og behandling af dine personoplyninger hos Linde Gas